Spillested

Sæsonstart

Onsdag den 6. september 2023 kl. 11.00


Cvr nr. 34 51 18 37

Bank forbindelse: Reg 9570 konto nr 0013476330


Vedtægter og Klubregler


Vedtægter for JBK - Jødisk Bridgeklub 1961


§1

Foreningens navn er Jødisk Bridgeklub 1961. Dens hjemsted er Københavns Kommune.


§2

Klubbens formål er:

- at samle bridgespillere til regelmæssige bridgeaftner, så ofte som bestyrelsen måtte anse det for ønskeligt, samt på passende måde at fremme kendskabet til spillet. 

ved særlige lejligheder at virke - eventuelt sammen med andre foreninger - til fremme af foranstaltninger, der har almen jødisk interesse, 

- at støtte velgørende jødiske formål, den måtte finde passende. 


§3

Klubben er tilsluttet Danmarks Bridgeforbund samt derigennem Mesterpointordningen.


§4

Enhver indmeldelse skal godkendes af bestyrelsen.

Æresmedlemmer kan kun udnævnes på en ordinær eller ekstraordinær generalforsamling efter indstilling fra bestyrelsen. Æresmedlemmer modtager et æresmedlemsbevis og er kontingentfri.


§5

Klubben ledes af en bestyrelse på 5 medlemmer. Foreningens formand vælges af generalforsamlingen for 2 år ad gangen. Den øvrige bestyrelse på 4 medlemmer vælges for 2 år ad gangen, således at formanden og 2 bestyrelsesmedlemmer vælges det ene år, og 2 bestyrelsesmedlemmer vælges det andet år. Derudover vælges 1 suppleant og 1 revisor for 2 år ad gangen. Bestyrelsen konstituerer sig selv med næstformand, kasserer og sekretær på første bestyrelsesmøde. Bestyrelsen er beslutningsdygtig, når mere end halvdelen er til stede. I tilfælde af stemmelighed er formandens stemme afgørende.


§6

Klubben tegnes af formanden eller kassereren sammen med 2 bestyrelsesmedlemmer. Bestyrelsen kan meddele prokura, enkel eller kollektiv, inden for bestyrelsen.


§7

Bestyrelsen nedsætter et spilleudvalg til at tilrettelægge og lede turneringerne. I dette skal der være mindst 1 bestyrelsesmedlem.

Bestyrelsen er bemyndiget til at aflønne en turneringsleder.


§8

Klubbens regnskabsår er 1. januar - 31. december.


§9

1. Generalforsamlingen er klubbens højeste myndighed.

Ordinær generalforsamling afholdes hvert år senest 1. uge i maj måned. Dagsordenen skal indeholde følgende: Valg af dirigent, Formandsberetning, Aflæggelse af revideret årsregnskab, Indkomne forslag, Valg jf §5 samt Eventuelt. Generalforsamlingen skal indvarsles senest 3 uger før afholdelse. Forslag, der ønskes behandlet, skal indsendes til formanden senest 14 dage før generalforsamlingens afholdelse. Dog skal vedtægtsændringer forelægges medlemmerne skriftligt senest 8 dage før generalforsamlingen. 


Ekstraordinær generalforsamling kan til enhver tid indkaldes af bestyrelsen. Ekstraordinær generalforsamling skal indkaldes, når mindst en femtedel af klubbens stemmeberettigede medlemmer skriftlig over for bestyrelsen fremsætter ønske herom med angivelse af det emne, som ønskes behandlet. Generalforsamlingen skal afholdes seneste fire uger efter begæringens modtagelse. For så vidt angår krav til indkaldelsen, mødets ledelse, afstemninger m.m. gælder de samme bestemmelser som for den ordinære generalforsamling.


2. Generalforsamlingens ledelse:

Generalforsamlingen ledes af en dirigent, der vælges af generalforsamlingen, og som ikke er medlem af bestyrelsen. Den ordinære generalforsamling er beslutningsdygtig uanset antallet af fremmødte medlemmer, og alle punkter på dagsordenen afgøres ved simpelt flertal. Undtaget herfor er dog forslag til vedtægtsændringer, som kun kan vedtages med mindst 2/3s majoritet af de på generalforsamlingen mødte medlemmer, samt forslag om klubbens opløsning jf. §15. Afstemninger skal foretages skriftligt, såfremt fem medlemmer forlanger det og altid ved personvalg. 

Der udfærdiges et referat over generalforsamlingens beslutninger. Referatet godkendes og underskrives af dirigenten.


§10

Klubkontingent samt betalingsterminer fastsættes af generalforsamlingen efter indstilling fra bestyrelsen. Medlemmer under uddannelse og pensionister betaler halvt kontingent, hvis forholdene taler derfor.


§11

Bestyrelsen kan bevilge kontant tilskud til hel eller delvis dækning af omkostninger i forbindelse med medlemmernes deltagelse i turneringer, som arrangeres af Danmarks Bridgeforbund. Dette tilskud kan i alt højst andrage 7% af kontingentet pr. år.


§12

Indmeldelse i klubben er økonomisk bindende for hele sæsonen.


§13

Særlige bestemmelser for medlemmernes pligter og rettigheder samt ordensregler er angivet i den på generalforsamlingen vedtagne "Klubregler for Jødisk Bridge Klub 1961".


§14

Et medlem kan udelukkes midlertidigt eller permanent (eksklusion), såfremt vedkommende handler til skade for klubben, eller såfremt vedkommende ikke opfylder sine medlemsforpligtelser. I sager om udelukkelse har medlemmet krav på at blive hørt, inden bestyrelsen træffer sin afgørelse. I sager om eksklusion har medlemmet desuden krav på, at sagen endeligt afgøres på førstkommende generalforsamling, og at sagen sættes på dagsordenen som særligt punkt. En generalforsamlings beslutning om eksklusion kræver samme majoritet som ved ændring af klubbens vedtægter. En eksklusion skal indberettes til Danmarks Bridgeforbund. 


§15

Bestemmelse om klubbens opløsning kan kun ske på en særligt indkaldt ekstraordinær generalforsamling. For at denne er beslutningsdygtig kræves, at mindst to tredjedele af klubbens stemmeberettigede medlemmer er til stede. For at forslaget kan vedtages, kræves, at mindst ¾ af de afgivne stemmer er for forslaget. Opnås et sådant flertal på en ekstraordinær generalforsamling, der ikke er beslutningsdygtig, indkaldes til en ny ekstraordinær generalforsamling, hvor beslutning kan træffes med ovennævnte stemmeflerhed, uanset de fremmødtes antal.

Eventuel formue, herunder fast ejendom og løsøre, skal tilgå en almennyttig, dansk forening.




                                                                                                                                                  København, den 28. januar 2009.





Klubregler for JBK - Jødisk Bridgeklub 1961


§1. Spilletid

Klubbens spilleaften er onsdag. Der startes på alle spilleaftener kl. 19.00, medmindre andet er meddelt.


§2. Sæson

Sæsonen starter primo september og slutter senest i maj. Der spilles ikke på jødiske helligdage.


§3 . Substitut

Et medlem, der er forhindret i at møde en spilleaften, skal selv skaffe substitut. Turneringslederen kan om fornødent være behjælpelig med fremskaffelse af substitut. Turneringsleder og/eller MP-beregner skal underrettes herom, inden spillet begynder. Viser et sig umuligt at fremskaffe substitut, skal meddelelse herom gives til turneringslederen så tidligt som muligt, i princippet senest dagen før. Turneringslederen er herefter frit stillet og kan indsætte en hvilken som helst substitut, respektive ændre eller aflyse en turnering.


§4. Justering af score ved substituering

Udeblivelse. Såfremt et par udebliver uden afbud, tilkendes i en parturnering 0 point (minimum score) og i en holdturnering 5 KP. Turneringsudvalget kan justere straffen i tilfælde af force majeure. 

Parturnering. Såfremt kun 1 spiller i et par er substitueret, foretages ingen justering. Såfremt begge spillere i et par er substitueret, justeres scoren ned til middelscore. 

Holdturnering. Med kun 1 substitut på holdet foretages ingen justering. Med 2 substitutter, der spiller med hver sin af holdets ordinære spillere, foretages ingen justering. I alle andre tilfælde justeres holdets score ned til middelscore. 

Enkeltmandsturnering. En totalscore for en omgang, der ligger over den ordinære spillers gennemsnitsscore, justeres ned til denne. 

Justering af modspillers score ved substituering. I par- og enkeltmandsturnering påvirkes de andres scorer ikke af justering på grund af substituering. 

Der gælder specielle regler for substitution af en spiller, der er åbenlyst bedre end de øvrige spillere i rækken. I sådanne tilfælde justeres parrets/holdets score til middel.


§5. Mesterpoints og præmier

Fordeling af mesterpoint sker på grundlag af den opnåede score inden justering. Ingen spiller er berettiget til præmie, medmindre han har været med til at score mindst halvdelen af parrets/holdets point over middel.


§6. Opløsning af ligestilling

Hvis 2 eller flere står lige i en par- eller enkeltmandsturnering, er stillingen før spilleomgangens påbegyndelse afgørende. Hvis 2 hold står lige, er deres indbyrdes kamp afgørende. Hvis denne har været uafgjort, afgøres placeringen af differencen i IMP.


§7

For klubbens turneringer gælder de internationale love og etiketteregler i det omfang, der er godkendt af Dansk Bridgeforbund (DBF).


§8

Det forventes, at klubbens medlemmer behandler klubbens materiel skånsomt og omhyggeligt, undlader at bøje eller fugte kort, at udsætte kort og mapper for overlast etc. Efter aftenens spil hjælper medlemmerne med oprydning i henhold til bestyrelsens anvisninger.


§9

God etikette før, under og efter spillet forventes af medlemmerne. Meldekort er obligatorisk ved alle turneringer. Tiden for en spillerunde udregnes efter et gennemsnit på 7 minutter pr. spil eksklusive tid til rundeskift. Uregelmæssigheder under meldinger og spil må ikke afgøres af spillerne selv. Turneringslederen skal altid tilkaldes, så uregelmæssighederne kan blive rettet ensartet og i overensstemmelse med bridgelovene. Turneringslederens afgørelse kan indankes for appelkomiteen, som udpeges af bestyrelsen inden sæsonstart. Indankning til appelkomiteen gøres af turneringslederen efter anmodning fra de berørte parter. Appelkomiteens afgørelse kan indankes for distriktets ankeudvalg. I øvrigt følges DBF's regler for turneringsafvikling.


§10

Der må ikke ryges i spillelokalerne. Der henstilles til, at rygning kun foregår i kaffepausen.


§11

Medlemmerne vil ved opslag i klubben blive underrettet om ændringer i spilletider, kampe mod andre klubber, tilmelding til turneringer under DBF mv. Til gengæld forventes det, at medlemmerne af denne vej selv holder sig underrettet.

                               

                                                                                                                                                             København, den 20. januar 2007


Appelkomité



Turneringsleder

Rolf Fardan

BridgeCentral, 17. april 2024